آمبولی ریه چیست و چگونه درمان میشود

آمبولی ریه

آمبولی ریه انسداد ناگهانی در یک شریان ریوی است. معمولاً زمانی اتفاق می افتد که لخته خون کنده شود و از طریق جریان خون به ریه ها مهاجرت کند. آمبولی ریوی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد، به خصوص اگر لخته بزرگ یا متعدد باشد.

آمبولی ریوی یک بیماری جدی است که می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

• آسیب دائمی به ریه ها
  • کاهش میزان اکسیژن در خون
  • با عدم دریافت اکسیژن کافی به سایر اعضای بدن آسیب می رساند

علت آمبولی ریوی

علت ایجاد آن معمولاً لخته شدن خون در پا به عنوان ترومبوز ورید عمقی است که کنده می شود و از طریق جریان خون به ریه می رسد.

حتماً بخوانید: همانژیوم چیست؟

چه افرادی در معرض آمبولی ریوی قرار دارند؟

آمبولی ریوی می تواند در هر فردی رخ دهد، اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به آمبولی ریوی را افزایش دهند مانند:

انجام جراحی

به ویژه جراحی تعویض مفصل

بیماری‌های خاص

بیماری‌های خاص از جمله:

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان لگن یا استخوان ران و یا هر آسیب دیگری

داروهای هورمونی

مانند قرص های ضد بارداری یا جایگزین هورمون درمانی

بارداری و زایمان

خطر ابتلا به این بیماری در حدود شش هفته پس از زایمان بیشتر است.

بی‌حرکتی به مدت طولانی

مانند استراحت در رختخواب یا پرواز طولانی با هواپیما

سن

با افزایش سن ، به خصوص بالای ۴۰ سالگی ، خطر آمبولی ریوی در شما افزایش می یابد.

سابقه ی خانوادگی و ژنتیک

برخی تغییرات ژنتیکی می توانند خطر لخته شدن خون و آمبولی ریوی را افزایش دهند.

چاقی

چاقی نیز خطر ابتلا به آمبولی را افزایش می‌دهد.

علائم آمبولی ریه چیست؟

علائم آمبولی ریه

بیش از نیمی از افرادی که آمبولی ریوی را تجربه می کنند علامتی ندارند. در صورت وجود علائم ، می تواند شامل تنگی نفس ، درد قفسه سینه یا سرفه ی خونی باشد. علائم لخته شدن خون شامل گرما، تورم، درد، حساسیت و قرمزی در پا است.

تشخیص آمبولی ریوی

تشخیص آمبولی ریوی می تواند دشوار باشد. برای تشخیص پزشک شما موارد زیر را انجام می دهد:

– شرح حال پزشکی از جمله علائم و عوامل خطر ابتلا به آمبولی ریوی را از شما سوال می‌کند.

– یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.

– درخواست آزمایش‌های مختلفی می‌دهد، از جمله تصویربرداری و احتمالاً آزمایش خون

درمان آمبولی ریه

اگر به آمبولی ریوی مبتلا شوید ، بلافاصله به درمان پزشکی نیاز دارید. هدف از درمان شکسته شدن لخته ها و کمک به جلوگیری از تشکیل لخته های دیگر است. گزینه های درمانی شامل داروها و پروسه های درمانی است.

برای درمان آمبولی ریه می‌توان از داروهای زیر استفاده کرد:

ضد انعقادها

ضد انعقادها، یا رقیق کننده های خون، از بزرگ شدن لخته خون و ایجاد لخته های جدید پیشگیری می کنند . ممکن است این داروها را به صورت تزریقی، خوراکی، و یا از طریق داخل وریدی دریافت کنید. این داروها می توانند باعث خونریزی شوند ، به خصوص اگر در حال مصرف داروهای دیگر رقیق کننده ی خون مانند آسپرین باشید.

داروهای ترومبولیتیک

داروهای ترومبولیتیک به حل شدن لخته خون کمک می کنند. اگر لخته های بزرگ داشته باشید که باعث علایم شدید و یا سایر عوارض جدی شده باشند ، از مصرف این داروها سود می برید. داروهای ترومبولیتیک می توانند باعث خونریزی ناگهانی شوند، بنابرین در مواردی که آمبولی ریوی جدی و تهدید کننده زندگی باشد ، اسفاده می شوند.

پروسه های درمانی

پروسه‌های درمانی زیر برای درمان آمبولی ریوی میسر است:

حذف ترومبوز به وسیله ی کاتتریزاسیون

در این روش از یک لوله قابل انعطاف برای رسیدن به لخته خون در ریه استفاده می شود. پزشک می تواند یک ابزار یا دارو از طریق لوله وارد کند تا لخته را بشکند. معمولا قبل از شروع پروسه شما را بیهوش می کنند.

فیلتر ورید اجوف

ممکن است برای برخی از افرادی که نمی‌توانند از رقیق کننده ی خون استفاده کنند، تجویز شود. پزشک یک فیلتر در داخل ورید اجوف شما می گذارد. این فیلتر لخته های خون را قبل از رسیدن به ریه ها می گیرد و مانع از آمبولی ریوی می شود. اما اما فیلتر تشکیل لخته های جدید را متوقف نمی کند.

پیشگیری از آمبولی ریوی

پیشگیری از تشکیل لخته‌های  جدید می تواند از بروز آمبولی ریوی جلوگیری کند. پیشگیری ممکن است شامل اقدامات زیر باشد:

– به مصرف رقیق کننده های خون ادامه دهید. همچنین به صورت منظم به پزشک خود مراجعه کنید، تا اطمینان حاصل کنید که دوز داروهای شما برای جلوگیری از لخته شدن خون باعث خونریزی نمی شود.

– تغییر سبک زندگی سالم مانند تغذیه سالم قلبی ، ورزش و در صورت کشیدن سیگار ، ترک سیگار است

– استفاده از جوراب های واریس برای جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی (DVT)

– حرکت پاها هنگام نشستن به مدت طولانی (مانند سفرهای طولانی)

– تحرک در اسرع وقت بعد از عمل یا در بستر بودن