همانژیوم صورت و هر آنچه راجب درمان آن باید بدانید

همانژیوم صورت

همانژیوم نوع خفیفی از تومور غیرسرطانی است که از رگ‌های خونی ساخته شده است. انواع مختلفی از همانژیوم، از جمله همانژیوم صورت وجود دارند و آنها ممکن است در سراسر بدن افراد مشکل ایجاد کنند، این بیماری ممکن است در پوست، ماهیچه‌ها، استخوان و اعضای داخلی بدن اتفاق بیافتد.

همانژیوم زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی کوچک با سرعتی غیر عادی رشد می‌کنند و توده یا غده ای را ایجاد می‌کنند. ممکن است فرد در بیش از یک نقطه به همانژیوم دچار شود.

انواع همانژیوم

چندین نوع همانژیوم وجود دارد، بعضی از انواع همانژیوم رایج تر هستند و در ادامه به معرفی این انواع رایج تر پرداخته شده است:

همانژیوم مویرگی

این نوع همانژیوم رایج ترین شکل بیماری است. همانژیوم مویرگی از مویرگ‌های کوچکی ساخته می‌شود که ابعاد و قطر طبیعی دارند، اما تعداد زیادی از آنها در یک محل ایجاد می‌شوند. این نوع در قسمت‌های مختلف بدن ممکن است ایجاد شود از جمله همانژیوم صورت. این مویرگ‌ها گروه به هم چسبیده ای را ایجاد می‌کنند که توسط یک بافت باریک به هم متصل شده اند. به دلیل نزدیکی بیش از حد این مویرگ‌ها تا سطح پوست فرد، همانژیوم مویگری معمولا به رنگ قرمز درخشانی دیده می‌شود. اندازه همانژیوم مویگری می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد، همچنین ممکن است ظاهری مسطح، برآمده یا غده مانند داشته باشد.

همانژیوم غاری

در مقایسه با همانژیوم مویرگی، همانژیوم غاری از رگ‌های بزرگتری ساخته شده است، این رگ‌ها به طور معمول گشاد می‌شوند. رگ‌های خونی در همانژیوم غاری به اندازه همانژیوم مویرگی به یکدیگر متصل نیستند و فاصله‌های میان آنها با خون پر شده است. گاهی این شکل از همانژیوم به صورت یک ورم آبی رنگ زیر پوست ظاهر می‌شود. مشابه همانژیوم‌های مویرگی، این نوع از همانژیوم ابعاد مختلفی دارد و می‌تواند در نقاط مختلف بدن ایجاد شود.

همانژیوم ترکیبی

بعضی از انواع همانژیوم شامل ترکیبی از همانژیوم مویرگی و غاری هستند. به این نوع همانژیوم، همانژیوم ترکیبی گفته می‌شود.

همانژیوم مویرگی لوبولار

این برجستگی‌های قرمز کوچک اغلب بر روی دست‌ها، صورت و بازوها ظاهر می‌شود. به دلیل این که این نوع از همانژیوم تعداد زیادی از رگ‌های خونی را در خود دارد، به راحتی و با تماس آرام نیز خونریزی می‌کند. این نوع از همانژیوم با نام تومور بارداری نیز شناخته می‌شود، زیرا در اغلب موارد در زمان بارداری ظاهر می‌شود. در زمان بارداری وقوع این نوع از همانژیوم در بینی و دهان بیشتر رایج است.

علائم همانژیوم

همانژیوم اغلب به صورت ضایعات بدون درد قرمز یا آبی بر روی پوست، لب‌ها یا درون دهان ظاهر می‌شود. اغلب این ضایعات بافت نرمی دارند. اغلب به صورت بخشی از پوست یا برآمدگی روی پوست هستند اما در بعضی موارد از یک محل شروع به رشد می‌کنند. ضایعات سطح همانژیوم ممکن است خون ریزی کنند یا به جراحت تبدیل شوند، خصوصا اگر به آنها فشار وارد شود یا آسیب ببینند.

همانژیوم‌های عمیق در ماهیچه‌ها می‌توانند موجب درد و ایجاد ورم در اطراف همانژیوم شوند، درد و ورمی که با افزایش فعالیت زیاد می‌شود. همانژیوم در استخوان می‌تواند باعث درد و بزرگ شدن استخوان شود.

علت بروز همانژیوم

انواع متفاوت همانژیوم، دلایل متفاوتی دارند. با این وجود علت دقیق بروز همانژیوم به خوبی مشخص نیست. برای مثال همانژیوم نوزادی به دلیل بروز خطاهایی در رشد سیستم عروقی رخ می‌دهد، این خطاها به رشد دوران جنینی باز می‌گردند با این حال در بسیاری از موارد رخدادی که این مشکل را کلید می‌زند قابل شناسایی نیست.

بعضی از انواع همانژیوم پس از جراحت رخ می‌دهند، با این حال این که جراحت به تنهایی می‌تواند به ایجاد همانژیوم منجر شود تایید نشده است. بعضی از انواع همانژیوم با بارداری به وجود می‌آیند و پس از آن از بین می‌روند. بعضی از انواع همانژیوم به ناهنجاری‌های ژنتیکی مربوط می‌شوند، برای مثال همانژیوم غاری در بیماری فون هیپل-لینداو مشاهده می‌شود.

هیچ ارتباط تایید شده ای میان ایجاد همانژیوم و وجود مواد شیمیایی یا رادیواکتیو در محیط اطراف فرد مشاهده نشده است. به علاوه، هیچ غذا، داروی یا فعالیتی در زمان بارداری شناخته نشده است که بتوانند باعث بروز همانژیوم در نوزاد شوند.

درمان همانژیوم

به دلیل این که انواع همانژیوم به ندرت به سرطان تبدیل می‌شوند، بیشتر آنها نیازمند هیچ درمانی نیستند. با این وجود، بعضی از انواع همانژیوم می‌توانند به ظاهر افراد آسیب وارد کنند و بسیاری از افراد به سراغ روش‌های درمان زیبایی برای آنها می‌روند. در موارد زیادی، درمان شامل جراحی نمی‌شود. جراحی بیشتر برای مواردی استفاده می‌شود که تومورهای عمیق در ماهیچه‌ها و استخوان‌ها وجود دارند، یا تومورهای پوستی وجود دارند که می‌توانند بینایی، تنفس و غذا خوردن را مختل کنند.

درمان‌های به کار رفته برای همانژیوم وابستگی زیادی به نوع همانژیوم دارند.

درمان‌های بدون جراحی

درمان همانژیوم صورت بدون نیاز به جراحی شامل موارد زیر است:

داروهای مسدودکننده بتا

این داروها، داروهایی هستند که می‌توانند بسته به نوع و اندازه همانژیوم تجویز شوند. برای انواع مشخصی از همانژیوم نظیر همانژیوم نوزادی و سطحی، مسدود کننده‌های بتا می‌توانند به صورت خوراکی (به شکل قرص) با هدف کاهش رشد ضایعات مصرف شوند.

داروهای ضد التهاب

اگر همانژیوم در اطراف ساختارهای حیاتی بدن نظیر بینی، دهان یا چشمان در حال رشد باشد، پزشک می‌تواند داروهای استروئیدی را برای مقابله با همانژیوم تجویز کند. استروئیدها اغلب برای کاهش دادن رشد تومور استفاده می‌شوند. این داروها می‌توانند به صورت مستقیم به همانژیوم تزریق شوند یا به صورت خوراکی توسط فرد مصرف شوند.

متراکم سازی

فشرده سازی پنوماتیک متناوب درمانی است که از بالشتک‌های بادی یا لگ برای ایجاد فشار بر روی تومور استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از همانژیوم کمک کند. این روش، درمانی برای از بین بردن همانژیوم به حساب نمی‌آید.

آمبولیزاسیون

در این روش جریان خون وارد شده به تومور قطع می‌شود. این یک روش جراحی حداقل تهاجمی است، به طوری که ذرات ریزی به رگ‌های خونی تزریق می‌شوند تا بدین ترتیب این رگ‌ها مسدود شوند. این روال درمانی می‌تواند برای کوچک کردن تومور و کاهش درد بسیار مفید باشد. در اغلب موارد با گذر زمان جریان خون تومور به حالت اول باز می‌گردد. آمبولیزاسیون گاهی اوقات پیش از جراحی استفاده می‌شود تا بدین شکل خطر خونریزی شدید کاهش داده شود.

درمان همانژیون با لیزر

برای بعضی از بیماران، لیزر می‌تواند به حذف تومور، آماده کردن تومور برای درمان‌های دیگر یا کاهش درد و علائم ناخواسته دیگر کمک کند. بسته به اندازه تومور و محل قرار گیری آن، درمان‌های لیزری مختلفی ممکن است به کار برده شوند. درمان لیزری اغلب برای همانژیوم‌هایی به کار می‌رود که بر روی پوست افراد قرار دارند.

درمان همانژیوم دست با اسکلروتراپی و لیزر

برای درمان همانژیون می‌توان از روش‌های ترکیبی نیز بهره برد. به عنوان مثال در مطب دکتر سپیده پزشکی، در کودک هفت ساله، بعد از یک‌جلسه درمان اسکلروتراپی سونوگاید و لیزر تراپی همانژیوم دست او درمان شده است. مشخصات بیشتر را در ادامه می‌بینید.

شیوه درمان

اسکلروتراپی + vascular laser therapy

تکنیک

اسکروتراپی تحت سونوگاید + لیزر

هدف

درمان درد شدید دست و کلافه عروقی

نتیجه

چند روز تا سه هفته پس از درمان

نکات مهم

• نتایج نهایی بر حسب افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد
  • حتما باید توسط پزشک مجرب انجام شود زیرا احتمال نکروز شریانی وجود دارد.

مدت زمان

ده دقیقه

ریکاوری

یک هفته

شدت درد

قابل تحمل بر اساس دامنه تحمل درد

تعداد جلسات پیشنهادی

بین ۱ تا ۳ جلسه

درمان‌های جراحی

جراحی می‌تواند در صورتی که ضایعات در حال تخریب بافت‌های سالم اطراف هستند برای همانژیوم‌های غاری تجویز شود. در بعضی موارد، همانژیوم می‌تواند علائم دردناکی برای بدن افراد ایجاد کند، این علائم می‌توانند تا حدی شدید باشند که برای آنها جراحی در نظر گرفته شود.

درمان همانژیوم صورت

در ویدیو زیر درمان همانژیوم صورت برای تسلّای عزیز ۸ ساله طی ۴ جلسه درمان در کلینیک درمان واریس دکتر سپیده پزشکی را می‌توانید مشاهده کنید.

درمان همانژیوم صورت یکی از مراجعین محترم در کلینیک درمان واریس دکتر پزشکی را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید. تصویر قبل از درمان و تصویر بعد از درمان را مشاهده و مقایسه کنید.

درمان همانژیوم صورت

درمان همانژیوم در مطب دکتر سپیده پزشکی