ماساژ سنگ داغ : فواید و نکاتی که باید در نظر بگیرید

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ که به ماساژ هات استون نیز معروف است، نوعی “ماساژدرمانی” است که از سنگ‌های صاف و حرارت دیده برای انجام ماساژ بهره می‌برد. این احتمال وجود دارد که این درمان از سنت شفابخشی آیورودا که ۵۰۰۰ سال پیش در هند وجود داشته است، سرچشمه گرفته باشد.

ماساژ سنگ داغ چیست؟

به عبارت ساده، ماساژ سنگ داغ (هات استون) به ماساژ بدن با استفاده از سنگ‌های صاف و صیقلی به عنوان بخشی از یک استراتژی درمانی گفته می‌شود. این سنگ‌ها اغلب گرم می‌شوند، اگرچه در برخی موارد خاص از ماساژتراپی سنگ سرد نیز استفاده می‌شود.

در حین ماساژ، درمانگر سنگ‌هایی را بر روی نقاط خاصی از بدن قرار می‌دهد. این نقاط ممکن است بسته به مناطق تنش عضلانی و سابقه سلامتی مشتری متفاوت باشند. با این وجود به طور کلی سنگ‌ها در مناطق زیر قرار داده می‌شوند:

• در دو طرف ستون فقرات
  • در کف دست‌ها
  • روی پاها و شکم
  • ممکن است سنگ‌های کوچکی بین انگشتان پا یا پیشانی قرار داده شوند.

بعد از اینکه سنگ‌ها روی بدن شما قرار گرفت، ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا گرما در ملافه یا حوله نفوذ کند، بنابراین بدون این که آسیب ببینید می‌توانید تشخیص دهید که آیا سنگ‌ها بیش از حد گرم هستند یا خیر.

درمانگر روغن ماساژ را روی پوست قرار می‌دهد. با نگه داشتن سنگ در هر دو دست، درمانگر از حرکات کششی برای حرکت دادن سنگ‌ها در طول عضلات استفاده می‌کند. در حالی که سنگ‌ها در جای خود قرار دارند یا بعد از برداشتن آنها، درمانگر از تکنیک‌های ماساژ سوئدی در پشت، پاها، گردن و شانه‌ها استفاده می‌کند.

طول یک ماساژ سنگ داغ معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

فواید ماساژ سنگ داغ

مردم غالباً ماساژ سنگ داغ را آرامش بخش و موجب تمدد اعصاب توصیف می‌کنند. گرما برای افرادی که بیشتر احساس سرما می‌کنند، تسکین دهنده است.

گرمای سنگ‌ها باعث شل شدن عضلات می‌شود و به درمانگر اجازه می‌دهد تا ضمن استفاده از فشار کمتر تر، عمیق تر کار کند.

افراد معمولاً برای مشکلات زیر از ماساژ سنگ داغ استفاده می‌کنند:

• اضطراب
  • کمردرد
  • بیخوابی

برخی از مزایای دیگر ماساژ هات استون شامل موارد زیر است:

• آرام کردن عضلات درگیر
  • کمک به تسکین درد
  • کاهش افسردگی
  • بهبود وضعیت خواب
  • بهبود گردش خون

آرامش عضلانی

گرمای ناشی از سنگ‌ها به آرامش عضلات شما کمک می‌کند، موضوعی که به ماساژور این امکان را می‌دهد تا بافت‌های عمیق شما را به طور مؤثرتری دستکاری کند. عضلات بیش از حد درگیر می‌توانند مانع از روند ماساژ شوند، بنابراین اگر عضلات شما بیش از حد سفت یا سخت باشند، سنگ‌های داغ می‌توانند آنها را به میزان بیشتری آرام کنند تا بدین ترتیب این ماهیچه‌ها آرامش مورد نیاز ماساژ را برای رهایی از تنش و تسکین عضلات دردناک به دست آورند.

تسکین درد

در حالی که همه نوع ماساژ می‌تواند به تسکین درد ناشی از تنش در عضلات، سفتی مفاصل و یا صدمات کمک کنند، ماساژ سنگ داغ به دلیل ماهیت خاص خود می‌تواند تسکین بیشتری به همراه داشته باشد. از آنجا که سنگ‌های گرم به ماساژور اجازه می‌دهند تا به عمق بیشتری نفوذ کند، می‌توانید احساس جسمی بهتری نسبت به یک ماساژ سوئدی یا ماساژ بافت‌های عمیق داشته باشید که از حرارت استفاده نمی‌کنند.

به این توجه داشته باشید که در زمان ماساژ، درمانگر را از شدت بیش از حد گرما یا فشار سخت مطلع کنید. درد یا ناراحتی در فرایند ماساژ می‌تواند بعد از اتمام ماساژ آسیب بیشتری نسبت به فواید ماساژ به همراه داشته باشد.

بهبود گردش خون

به طور معمول، پیش از شروع ماساژ درمانگر سنگ‌های داغ را بر روی نقاط حساس بدن شما قرار می‌دهد. پس از این که گرما از سنگ‌ها به بافت‌های عمیق تر بدن شما نفوذ کرد، رگ‌های خونی شما باز می‌شوند و در نتیجه گردش خون بهبود می‌یابد. گردش خون ضعیف می‌تواند منجر به خستگی شود، موضوعی که عضلات را سفت می‌کند و موجب افزایش اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها می‌شود. افزایش گردش خون اکسیژن بیشتری را به عضلات منتقل می‌کند، موضوعی که می‌تواند به تسکین دردها و تیر کشیدن‌ها کمک کند.

مزایای ذهنی

ماساژ درمانی برای بسیاری از افراد مزایای جسمی و ذهنی به همراه دارد. ممکن است متوجه شوید که آرامشی که از طریق یک ماساژ سنگ داغ به شما دست می‌ دهد؛ موجب کاهش برخی از استرس‌ها و تنش‌های روحی شما شده است.

همچنین ماساژ سنگ داغ می‌تواند به شما در مقابله با برخی از علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی کمک کند. در حالی که ماساژ درمانی جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی و روانپزشکی حرفه ای محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از برنامه درمانی شما باشد.

حتماً بخوانید: معرفی بهترین روغن برای درمان واریس پا

نکات ماساژ هات استون

قبل از شروع جلسه ماساژ هات استون باید چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا ماساژی کاملا لذت بخش و مفید داشته باشید.

چند ساعت پیش از شروع ماساژ چیزی نخورید و از خوردن کافئین و الکل نیز پرهیز کنید.

قبل از درمان زمانی را به خود اختصاص دهید تا حمام آب گرم داشته باشید یا مدتی را در سونا یا جکوزی صرف کنید. این به آرامش و نرم شدن ماهیچه‌ها پیش از تماس با سنگ‌های داغ کمک می‌کند.

اگر این اولین ماساژ سنگ داغ شما است، از قبل با درمانگر خود صحبت کنید. این کار به راحتی ذهن شما در زمان ماساژ کمک می‌کند و به درمانگر اجازه می‌دهد تا نیازهای خاص شما را درک کند.

چه کسی نباید از ماساژ هات استون استفاده کند؟

با این که ماساژ سنگ داغ معمولاً در صورت انجام توسط درمانگری مجرب و حرفه ای ایمن تلقی می‌شود، برای همه افراد مناسب نیست. اگر مشکلات پزشکی نظیر فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، واریس، میگرن، بیماری خود ایمنی، کاهش حساسیت به درد، سرطان، صرع، تومور یا ایمپلنت‌های فلزی دارید، یا از داروهایی استفاده می‌کنید که خون را رقیق می‌کنند، حتما پیش از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین در صورت وجود جراحی یا زخم‌های جدید یا وجود مناطق ضعیف شده از پوست یا ملتهب شده با پزشک خود مشورت کنید. زنان باردار و کودکان نیز باید از ماساژ سنگ داغ خودداری کنند.

« خدمات ماساژ سنگ داغ به صورت اصولی در مطب دکتر سپیده پزشکی توسط ماساژور حرفه‌ای ارائه می‌شود »

به مطلب امتیازدهید
4 (0%) 1 رای