سندروم قلب شکسته چیست؟

سندروم قلب شکسته که به آن کاردیومیوپاتی ناشی از استرس، سندرم بالونی گذرا یا کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو نیز گفته می‌شود، یک بیماری قلبی موقت است.

این بیماری، همان علائم حمله قلبی را دارد؛ اما به‌وسیله بیماری‌های زمینه‌ای به وجود نمی‌آید. علائم شامل درد سینه، دشواری نفس کشیدن و از دست رفتن ناگهانی هوشیاری است. کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو اغلب زنان بین 61 تا 76 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً بلافاصله بعد از استرس عاطفی یا بدنی رخ می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهند که آزاد شدن ناگهانی هورمون‌های استرس، موقتاً موجب رخوت و ضعیف شدن قلب می‌شود. این رخوت منجر به گردش ناکافی خون در سراسر بدن می‌شود.

این بیماری چیست؟

کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو برای اولین بار در 1990 در ژاپن شناسایی شد و اکنون از سراسر جهان گزارش می‌شود.
به این دلیل کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو نامگذاری شد که در طول مرحله حاد این سندرم، بطن چپ متورم شده و به شکل بادکنکی به خود می‌گیرد. این شکل شبیه تله تاکوتسوبو ماهیگیران ژاپنی است که یک تله برای اختاپوس‌ها است.سندروم قلب شکسته به شکل ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی با علائم درد سینه، تنگی نفس و غش شروع می‌شود.
این بیماری معمولاً با اتفاقات پراسترس عاطفی یا بدنی آغاز می‌شود. اغلب در زنان با سن بالای 50 سال رخ می‌دهد.
بیشتر افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته، به علت نگرانی از حمله قلبی، به دنبال درمان اورژانسی هستند. افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته، علائم سرخرگ کرونی مسدود شده را نشان نمی‌دهند و به‌سرعت بهبود می‌یابند.

دلایل بروز سندروم قلب شکسته (کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو)

گرچه علت دقیق این سندروم نامشخص است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که آزادسازی ناگهانی هورمون‌های استرس (نوراپی‌نفرین ، اپی نفرین و دوپامین) قلب را دچار رخوت می‌کنند. رخوت قلب موجب تغییراتی در سلول‌های عضله و عروق کرونری خون می‌شود. این اثر هورمونی، بطن چپ را ضعیف کرده و مانع پمپ شدن کافی خون غنی از اکسیژن به سراسر بدن می‌شود. گرچه بیش از یک‌چهارم افراد (5/28%) دارای دلیل روشنی نیستند، اما سندروم قلب شکسته معمولاً به‌وسیله اتفاق پراسترس عاطفی یا بدنی غیرمنتظره به وجود می‌آید.

اتفاقاتی که می‌توانند موجب سندروم قلب شکسته می‌شوند، عبارتند از:

• مرگ ناگهانی عزیز
  • بلایای طبیعی
  • تصادفات وسایل موتوری
  • مشاجره شدید
  • خسارت مالی شدید یا باخت در قمار
  • تشخیص ابتلا به یک بیماری
  • جراحی
  • بیماری حاد
  • آسیب به سر
  • سخنرانی عمومی
  • ترس شدید
  • مواردی از سندروم قلب شکسته، بعد از مصرف کوکائین، مصرف بیش‌ازحد داروهای محرک یا ترک مواد مخدر گزارش شده‌اند.
  • احتمال بروز سندروم قلب شکسته در افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل اختلالات روانی و عصبی از قبیل اضطراب، صرع یا سردرد بیش از دیگران است.
  • برخی از نمونه‌های سندروم قلب شکسته بعد از اتفاقات پراسترس مثبت مثل برد در لاتاری یا مهمانی غافلگیری رخ داده‌اند.

هنوز معلوم نشده است که چرا یک اتفاق پراسترس در یک مورد موجب سندروم قلب شکسته می‌شود؛ درحالی‌که در زمان دیگر موجب اتفاق مشابه نمی‌شود. همچنین، متخصصان هنوز نمی‌دانند که چرا عمدتاً زنان سالمند دچار سندروم قلب شکسته می‌شوند. تفاوت جنسیت در حساسیت قلب به تنش سمیت هورمون می‌تواند مؤثر باشد. کمبود فعالیت استروژن نیز می‌تواند مهم باشد.

علائم سندروم قلب شکسته:

• درد سینه
  • دشواری در نفس کشیدن
  • ضربان نامنظم قلب
  • تهوع
  • عرق کردن
  • اضطراب
  • از دست رفتن هوشیاری یا غش

این علائم از چند دقیقه تا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض استرس غیرمنتظره ادامه دارد. ازآنجاکه هیچ روشی برای تشخیص این‌که آیا این علائم ناشی از حمله قلبی (سکته حاد قلبی) یا سندروم قلب شکسته است، باید بیماران را به شکل اورژانسی درمان کرد.

تشخیص سندروم قلب شکسته (کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو)

آزمایش‌ها و روش‌های سندروم قلب شکسته مشابه روش‌های تشخیص حمله قلبی هستند. این آزمایش‌ها شامل آزمایش‌های مختلف خون، الکتروکاردیوگرم (EKG) و اکوکاردیوگرافی است. هر روش تشخیص، از طریق آنژیوگرافی قلب، عکس برداری با اشعه ایکس از رگ‌های خونی با رنگ کنتراست در آزمایشگاه بیمارستان تایید می‌شود.

درمان سندروم قلب شکسته

فرد مبتلا به سندروم قلب شکسته نیازمند مراقبت تکمیلی در بیمارستان است تا زمانی که عملکرد بطن چپ به قلب بازگردد. مراقبت در بخش مراقبت های ویژه حداقل به مدت 24 ساعت انجام می‌گیرد. افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته باید درکل 3 تا 7 روز در بیمارستان بستری شوند.
داروهای معمول برای درمان سندروم قلب شکسته، شامل مسدودکننده‌های بتا و داروهای بازدارنده آنزیم تبدیل آنژیوتانسین (ACE) هستند. این داروها ریکاوری عضلات قلب را افزایش می‌دهند. داروهایی که از طریق لخته شدن خون مداخله می‌کنند(ضد انعقاد)، به مدت کوتاه برای جلوگیری از سکته تجویز می‌شوند.
معالجه کامل در عرض 1 تا 3 ماه رخ می‌دهد. ممکن است از داروهای ضد اضطراب یا مسدود کنده بتا در یک دوره طولانی‌تر برای کمک به کنترل آزادسازی هورمون‌های استرس استفاده شود. همچنین کاهش یا مدیریت استرسی که می‌تواند در شروع این بیماری نقش داشته باشد، مهم است. اکثر افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته در عرض 1 تا 2 هفته درمان می‌شوند.

عوارض تهدیدکننده در کمتر از 5% موارد رخ می‌دهد و عبارتند از:

• نارسایی قلبی
  • آریتمی شدید قلب
  • لخته خون
  • مشکلات دریچه‌های قلب
  • شوک کاردیوژنیک
  • در موارد نادر سندروم قلب شکسته می‌تواند منجر به مرگ شود.

مراقبت تکمیلی از نزدیک توسط متخصص قلب ضروری است زیرا تأثیرات بلندمدت سندروم قلب شکسته هنوز نامشخص است. سندروم قلب شکسته یک بیماری موقتی است که یک اتفاق ناگهانی وغیرقابل‌پیش‌بینی پراسترس موجب نارسایی ناگهانی قلب و تولید علائم حمله قلبی می‌شود. این اختلال به‌وسیله بیماری‌های قلبی زمینه‌ای ایجاد نمی‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که به دلیل تأثیرات سمی هورمون‌ها روی عضله قلب و رگ‌های خونی قلب باشد. با تشخیص به‌موقع، درمان تکمیلی و درمان دارویی، اکثر افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته به‌سرعت بهبود یافته و آسیب بلند قلبی باقی نمی‌ماند.

نکات کوتاه درباره سندروم قلب شکسته (کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو)

• کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو برای اولین بار در 1990 شناسایی شد.
  • این بیماری، بعد از تله ژاپنی برای اختاپوس‌ها نامگذاری شد.
  • افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو، اغلب آن را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرند.
  • پزشکان معتقدند که این بیماری با آزادسازی ناگهانی هورمون‌های استرس به وجود می‌آید.
  • کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو می‌تواند به‌وسیله اتفاقات عاطفی شروع شود.
  • علائم آن عبارتند از تهوع، ضربان نامنظم قلب و عرق کردن.
  • کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو با همان آزمایش‌های حمله قلب تشخیص داده می‌شود.
  • این بیماری معمولاً با بستری کوتاه در بیمارستان درمان می‌شود.
  • بیشتر افراد در عرض 1 تا 2 هفته از کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو بهبود می‌یابند.
  • عوارض تهدیدکننده زندگی در کمتر از 5% موارد رخ می‌دهد.