تب روماتیسمی چیست؟

تب روماتیسمی بیماری است که به صورت بالقوه می تواند فرد را تا آخر عمر درگیر کند!

این بیماری از عوارض گلو درد های میکروبی درمان نشده با عامل باکتری استرپتوکوک گروه اول می باشد. علائم اصلی این بیماری عبارتند از: تب، ورم ماهیچه ای، مفاصل دردناک و متورم و قرمز، درد سینه، و در بعضی موارد عوارض پوستی( جوش های کوچک زیر جلدی بدون درد و کهیر های قرمز بدون درد) که معمولا بین ۲تا ۴ هفته بعد از گلو درد استرپتوکوکی ایجاد می شود. در بعضی از موارد این عفونت ممکن است بسیار ملایم بوده و قابل شناسایی نباشد.

زانو، مچ پا، مچ دست و آرنج، مفاصلی هستند که احتمال بیشتری دارد که به ورم ناشی از تب روماتیسمی مبتلا شوند. معمولا درد از مفصلی به مفصل دیگر حرکت می کند. با وجود این بزرگترین خطری که در این بیماری فرد را تهدید می کند خطری است که این بیماری ممکن است برای قلب داشته باشد.
در بیشتر از نیمی از موارد ابتلاء ، تب روماتیسمی به دریچه های قلب آسیب می زند.(نازک شدن دریچه ها، نشت خون از دریچه ها) و این عضو حیاتی را مجبور به پمپاژ شدیدتر می کند.
بعد از ماه ها و یا سال ها و مخصوصا در مواردی که بیماری دوباره عود میکند این آسیب ها به قلب، ممکن است منجر به شرایط ویژه ای برای قلب گردد که به بیماری روماتیسمی قلب معروف است و در نهایت ممکن است باعث نارسایی قلب و آسیب به خود قلب گردد که معمولا ۱۰ تا ۲۰ سال پس از بیماری اولیه( تب روماتیسمی) نمایان می شود.

تب روماتیسمی و تاثیر آن بر سیستم عصبی

همچنین تب روماتیسمی می تواند منجر به اختلال موقت در سیستم عصبی گردد. این اختلال در گذشته به “رقص ویتوس مقدس” (سنت ویتوس) معروف بود که در حال حاضر به اسم تشنج سیدِنهام شناخته می شود.
تشنج “سیدنهام” یک اختلال در سیستم عصبی است که به صورت حرکت سریع و از جا پریدن غیر ارادی بدن که در بیشتر مواقع در یک طرف بدن اتفاق می افتد خود را نشان می دهد. افراد با اختلال کمتر ممکن است هنگام نوشتن و یا تمرکز کردن دچار مشکل شوند. در افراد با اختلال شدید ماهیچه های بازو، پا و یا صورت به شکل غیر قابل کنترلی منقبض می شود. همچینین در این اختلال، افراد دچار سستی و ناتوانی عضله ای و طغیان احساسات می شوند. مثل گریه و یا خنده ی ناگهانی!
خوشبختانه به دلیل وجود آنتی بیوتیک ها، این بیماری در کشور های پیشرفته، بیماری نادری است اما در کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته در بین کودکانی با شرایط زندگی سخت و محله های فقیر نشین بیشتر شده است. این بیماری در زمستان و اوایل بهار و در آب و هوای مرطوب و سرد بیشتر خود را نشان می دهد

راه های مقابله و جلوگیری از تب روماتیسمی

به گلودرد ها اهمیت بدهید، به ویژه در کودکان.
اگر فرزندتان به علائم عفونت گلو همراه با تب مبتلا است، اما سایر علائم سرماخوردگی (سرفه، عطسه، آبریزش بینی و…) را ندارد و یا به عفونت گلوی نه چندان شدید ولی مزمن مبتلا است که بیش از ۲ یا ۳ روز به طول انجامیده حتماً به دکتر مراجعه کنید تا به وسیله ی آنتی بیوتیک ها درمان شود.