بیماری اندوکاردیت چیست؟

اندوکاردیت ، به ایجاد التهاب در سطح داخلی قلب و دریچه های آن اطلاق می شود. معمولا بخاطر باکتری این مشکل به وجود می آید. اگر التهاب براثر عامل عفونی ایجاد شود به این بیماری اندوکاریت عفونی می گویند. اندوکاریت در افرادی که قلب سالمی دارند غیر رایج است.

علائم اندوکاردیت

علائم اندوکاردیت همیشه شدید نیست و ممکن است در طول زمان به آرامی پیشرفت کند. در مراحل اولیه، علائم این بیماری شبیه دیگر بیماری هاست. به همین خاطر هم در بسیاری از موارد نمی شود تشخیص داد. بسیاری از علائم شبیه علائم بیماران مبتلا به آنفولانزا یا سایر عفونت ها مثل پنومونی است. با این وجود برخی از افراد علائم شدیدی که ناگهان ظاهر می شود را تجربه می کنند. این علائم ممکن است به خاطر التهاب یا آسیب های مرتبط با آن باشد.

علائم معمول اندوکاردیت

• صدای غیرطبیعی در قلب
  • پوست رنگ پریده
  • تب و لرز
  • تعریق زیاد در شب
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • حالت تهوع یا کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته
  • متورم شدن پاها و شکم
  • سرفه یا تنگی نفس

علائم کمتر شایع اندوکاردیت

• وجود خون در ادرار
  • بزرگ شدن طحال

علائم و نشانه های اندوکاردیت عفونی بین افراد متفاوت است. ممکن است علائم در گذر زمان تغییر کند و این به نوع عفونت بستگی دارد. سلامت قلب به این عامل و مدت زمانی که عفونت وجود دارد ارتباط دارد. اگر سابقه مشکلات قلبی دارید یا عمل قلب انجام داده اید یا قبلا هم اندوکاردیت داشته است در صورت داشتن علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد اندوکاردیت

علت اصلی اندوکاردیت رشد بیش از حد باکتری هاست. اگرچه این باکتری ها معمولا در خارج یا داخل سطح بدن شما زندگی می کنند ولی شما با خوردن یا نوشیدن می توانید آن را به جریان خونتان وارد کنید. باکتری ها همچنین می توانند بر اثر بریدگی روی پوست یا حفره دهان باشند. سیستم ایمنی بدن معمولا قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود با میکروب ها مبارزه می کند ولی در بعضی مواقع ممکن است این روند ناموفق باشد.

در اندوکاردیت عفونی، میکروب ها از طریق جریان خون به داخل قلب می روند و در آنجا تکثیر می شوند و باعث ایجاد التهاب می گردند.

عوامل خطرساز در اندوکاردیت

• تزریق مواد مخدر غیرقانونی با یک سوزن آلوده به باکتری یا قارچ